התחברות לאתר



הרשמה | שכחת סיסמה?

כתבות אחרונות

ממיר  Mi Box

ממיר  Mi Box

נכתב ע"י: motymi
בתאריך: 13:28 13/10/18

שי צברי בפיטריה 10/3/16

שי צברי בפיטריה 10/3/16

נכתב ע"י: tamar30
בתאריך: 12:44 15/03/16

החליל והלבנה

החליל והלבנה

נכתב ע"י: יובל אראל
בתאריך: 20:02 27/01/16

מירב הלינגר  - במבט אחד כחול

מירב הלינגר  - במבט אחד
כחול

נכתב ע"י: גיא טנא
בתאריך: 14:44 31/12/15

בלב ים

בלב ים

נכתב ע"י: motymi
בתאריך: 23:49 30/12/15

ארז לב ארי בפטריה 25/12/15

ארז לב ארי בפטריה 25/12/15

נכתב ע"י: tamar30
בתאריך: 14:06 28/12/15

יהודית רביץ בזאפה ירושלים

יהודית רביץ בזאפה
ירושלים

נכתב ע"י: tamar30
בתאריך: 18:23 23/12/15

Benjamin Esterlis- The Blue Bay

Benjamin Esterlis- The Blue Bay

נכתב ע"י: גיא טנא
בתאריך: 5:40 14/12/15

שלישיית גשר הירקון- אהבה ראשונה (1964)

"גשר הירקון" היו מצד אחד מראה לישראל הראשונה, היפה, הטקסטים היו שובבים,רומנטים ומלאי קריצה כמיטב המסורת של הלהקות הצבאיות. מצד שני,הרוקנרול נוכח מאד ואין ספק שמדובר בנסיון ראשון,ממסדי,להתחבר,בנאיביות אמנם ולעיתים בארומה צרפתית מורגשת למוסיקה שאי

מאת: גיא טנא, נכתב ב0:52 - 16/08/2012, עודכן ב1:01 - 16/08/2012


רשמית,יצא התקליט הראשון של יהורם גאון,אריק איינשטיין ובני אמדורסקי בהפקת ובעריכת דן בן אמוץ וחיים חפר ,בתחילת 1965 אך השירים עצמם נכתבו,הוצגו וחלקם כבר שודרו ב1964 על כן ההחלטה לשייך אותם לשנה זו.

המוסיקה הישראלית של אותן השנים הייתה בתחילתו של שלב מעבר קריטי שאת תוצאותיו אנו רואים עד עצם היום הזה. הלהקות הצבאיות היו עדיין בעלות מעמד על בתרבות הישראלית הממסדית אך בניגוד לשנות החמישים שהיו דיקטטורה תרבותית לכל דבר, בשוליים כבר הסתובבו להקות קצב במועדונים ברמלה וביפו שביצעו גרסאות כיסוי לרוקנרול אנגלי ואמריקאי וגם ללהקות הצבאיות עצמן הגיעו חברים שייסדו תוך שנים מעטות את הרוק הישראלי כמו יאיר רוזנבלום,אלונה טוראל,חנן יובל,קובי אשרת,דני בן ישראל,אושיק לוי ואחרים.

"גשר הירקון" היו מצד אחד מראה לישראל הראשונה, היפה, הטקסטים היו שובבים,רומנטים ומלאי קריצה כמיטב המסורת של הלהקות הצבאיות. מצד שני,הרוקנרול נוכח מאד ואין ספק שמדובר בנסיון ראשון,ממסדי,להתחבר,בנאיביות אמנם ולעיתים בארומה צרפתית מורגשת למוסיקה שאינה יונקת בהכרח מה"אומצה אומצה" הבולשביקית של דני ליטאי,נעמי פולני ו"התרנגולים".

"אל תעברי לבד ברחוב" הוא שאנסון צרפתי בתרגומו של חיים חפר שהיה יכול בקלות להשתלב באלבומי "התרנגולים" שהושפעו מאד מההרכב הצרפתי הנודע "קומפאניון דה לה שאנסון" (חבורת הזמר- נשמע מוכר?..).קולו הנמוך של אריק איינשטיין מוביל בביצוע זה.
הטקסט עצמו הוא אזהרה מתמדת ונוראית לנערה מלכת ברחוב לבדה- הרי:

הקשיבי
מה יהיה אם אחד פתאום ישבור
את לבך הרך
אל מיטתו לעד אותך יקשור
למה, למה לך

ועל כך נאמר: "אללה יוסטור"..

ל"לילה בחוף אכזיב" של נעמי שמר יש לי פינה אישית חמה בלב, אבי,שהיה בן 23 בשנת הוצאת השיר לרדיו לאחר שנכתב לסרט "דליה והמלחים",נוהג לפזם אותו במשך שנים רבות.הבלדה הפעם יוצאת מתחום ההשפעה הצרפתית ומזכירה את להקות הבנים האמריקאיות דאז כמו ה
brothers four :

אני כעיוור אחרייך הולך
רוח בחושך נושקת לפני המים
שוב לא יאיר אלי בחוף בעברך
צחור החבצלת בשחור שערך

"איילת אהבים" של מאנוס חדיג'אקיס בתרגומה של נעמי שמר נותן,ולא בפעם האחרונה , מימד תנכ"י לתקליט- שמר רומנטית עד אין קץ ושוב,לא בפעם האחרונה:

בכלולותי ענד דודי
טבעת פז ואודם על ידי
עם ליל הפליג בספינתו
את לבבי נשוא נשא איתו.

"איפה הפרחים" של פיט סיגר בתרגומו של חיים חפר הוא הסנונית הראשונה של דור ילדי הפרחים שהתגבש לו מעבר לאוקיינוס האטלנטי- מחאה פיוטית אך ברורה כנגד מלחמות באשר הן לא היו דבר של מה בכך בישראל הקטנה שעדיין לא ציינה עשרים שנה לקיומה:

איפה הגברים כולם
הצבא לקח אותם
מתי הם ילמדו
מתי הם ילמדו

איפה הצבאות כולם
שלהם הרענו
איפה הצבאות כולם
אנה הלכו

איפה הצבאות כולם
הקברים כיסו אותם
מתי הם ילמדו
מתי הם ילמדו .

"בשום מקום" היה צ'אנס לזוג כותבים צעיר,ירון לונדון ואלונה טוראל, להטביע את חותמם אך מדובר באחד מהשירים השמרניים ביותר בתקליט,אולי מלבד ניחוח הבוסה המתקתק.

"אם רק תבואי בחמש" של עמוס אטינגר ויוחנן זראי הוא אחד מהשירים היפים והחיננים בתקליט: טקסט מלא הומור,תקווה ונעורים ולחן מתנגן אך לא מתמסר מדי. ה"ניצוח" יענו, העיבוד וההפקה המוסיקלית של יצחק (זיקו) גרציאני, אינטיליגנטי ומיטיב להעביר את רוח השטות בשיר:

אז אלבש נחשי מה
את חולצתי האדומה
שכבר שנים לא נלבשה
ואסתרק ללא בושה
וכבר אשכח שיש לי
עוד פגישה בשש
אם רק תבואי בחמש.

"ויימלט קין", הנועל את שירי צד א' של התקליט נכתב ע"י המשורר יעקב שבתאי והולחן על ידי מלחין מוסיקה אמנותית פרופר כמו יחזקאל בראון. השיר מושר בא-קפלה ומבליט את קולותיהם הגבריים הקלאסים של איינשטיין-אמדורסקי-גאון. האחרון מתבלט במיוחד בשיר זה העוסק בצד הלא מסופר של סיפור קין והבל המקראי:

וימלט קין למערות וימלט קין ליערות
וימלט קין אל הבקעות
וימלט קין אל ההרים וימלט קין אל הימים
וימלט קין אל החיות וימלט קין אל החולות
וימלט קין אל השדות, אל השדות
ועל מצחו האות ועל ידיו הדם
ושם אביו אדם
ויאמרו לו ‟ לך!
הו אלוהים, אלוהים, אלוהים לאן?
ואני ‟ אדם!

"אהבת פועלי הבניין" של נעמי שמר מחזירה אותנו למחוזות הצרפתיים ולפלירטוט האירופי החביב שהפך לאחד מגדולי הלהיטים של השלישייה,ומזכיר במידה רבה שוב שיר של "התרנגולים","האם האם":

את משגעת פה את כל הנוער
את יפה בכל התסרוקות
כשאת עוברת בעקב גבוה
את שווה סימפוניה של שריקות
כשמביטים למטה מגובה המנוף
זו את שמקשטת בשבילנו את הנוף
אמרי מלה ונטפס איש איש
מן הקומה העשירית לכביש

"כשאור דולק בחלונך" של עמוס אטינגר וסשה ארגוב הוא מבלדות הכיסופים היפות ביותר של המוסיקה הישראלית. במידה רבה זוהי החולייה הראשונה מבין שתיים כאשר השנייה היא "סרנדה לך" של נעמי שמר כאשר בשיר הראשון האהוב מתייסר במלנכוליה ומקבל עיבוד כמעט אופראי:

כשאור דולק בחלונך אני יודע
הרי אלי פתאום תופיעי מן השחור
כשאור דולק בחלונך אני שומע
אמרי מדוע זה כבה פתאום האור?

בעוד שבשיר השני, "סרנדה לך" שלושה מחזרים , מעט שלומיאלים, משוועים למעט תשומת לב אך בטקסט שנון ומצחיק של שמר, מהווים פרודיה על כל גינוני החיזור האירופאי:

בגיטרה שקנינו כבר פקע מיתר,
הרוחות את כובעינו העיפו,
אך אנחנו עוד נשיר לך בגרון ניחר,
עד אשר תלתלינו יכסיפו.

גם ב"תן לגמור מלה" ו"תפוח הזהב" של חיים חפר ויוחנן זראי נשמרת האווירה הקלילה והבידורית כאשר בראשון מנהלים שלושת המבצעים שיחה או השלמת משפטים מבדרת בסגנון הבא:

(אריק כמחזר המקצוען):אז היא הורידה לי סטירה
(יהורם כהיפוכונדר{!}):רע לי רע דפיקות בלב
(בני כרכלן):לפחות גנב מיליון.

וב"תפוח הזהב" עיבוד מעניין של גרציאני, עם מינימום כלי נגינה ומקצב לא שגרתי. מבחינה סגנונית אחד מהרגעים המעניינים בתקליט:

אולי ירד עוד גשם
בתוך פרדס ירוק
אולי תרצי לגשת
אינני גר רחוק .

נדלג באלגנטיות על "חמסין" ונגיע לשיר הסיום של "אהבה ראשונה"- "איזה יום יפה" של קאמפ וגיבסון בתרגומו של חיים חפר. השיר מלא שמחת החיים אינו יוצא דופן משום בחינה אלא פשוט "עושה את העבודה","ידידותי למשתמש","מחניף לאוזן","מעלה חיוך" וכן הלאה.:

אח איזה יום יפה
אז תוריד שם את הכובע
בוא נקפוץ קפיצות לגובה
באוויר ניחוח בושם
זה טוב זה טוב זה אסם
וטוב, טוב, טוב לי על הלב.

נראה בקליפ שצילמה השלישייה כמה שנים לאחר פירוקה את השלושה הולכים להם בפארק הירקון (אלא מה?..) ואריק עם סיגרייה ובגדי "פוזי" משתלב היטב עם עמך ישראל בעוד שגאון ואמדורסקי נראים קצת אבודים. כמה שנים לאחר האלבום איינשטיין היה כבר במחוזות רחוקים רחוקים ועבד על תקליט הרוק העברי הראשון (עיין ערך "פוזי") אבל "אהבה ראשונה" היה חולייה הכרחית במעבר מ"רוח סתיו" הרומנטי כל כך שביצע עם להקת הנח"ל בסוף הפיפטיז ל "היה היה" המיוסר והמהפכני שביצע ב"פוזי". גאון עזב את השלישייה ויצא לדרך מצליחה כסולן ואילו אמדורסקי צירף במקומו את רעו ל"הדודאים" ישראל גוריון לעוד אלבום אחד מה שהביא את אריק להרגיש כגלגל חמישי ולסיום דרכה של השלישייה לאחר שני אלבומים בלבד.

דוד פנקס,16,ראשון לציון,עומד מרוח ברילנטיו ליד קולנוע "נעמן" ברישון הקטנה, ממתין לעדנה:"אם רק תבואי בחמש,אספיק להצגה של שבע בקולנוע "ראשון" עם נאווה.."

פרגן לאתר בילויים

בילויים