התחברות לאתר



הרשמה | שכחת סיסמה?

כתבות אחרונות

ממיר  Mi Box

ממיר  Mi Box

נכתב ע"י: motymi
בתאריך: 13:28 13/10/18

שי צברי בפיטריה 10/3/16

שי צברי בפיטריה 10/3/16

נכתב ע"י: tamar30
בתאריך: 12:44 15/03/16

החליל והלבנה

החליל והלבנה

נכתב ע"י: יובל אראל
בתאריך: 20:02 27/01/16

מירב הלינגר  - במבט אחד כחול

מירב הלינגר  - במבט אחד
כחול

נכתב ע"י: גיא טנא
בתאריך: 14:44 31/12/15

בלב ים

בלב ים

נכתב ע"י: motymi
בתאריך: 23:49 30/12/15

ארז לב ארי בפטריה 25/12/15

ארז לב ארי בפטריה 25/12/15

נכתב ע"י: tamar30
בתאריך: 14:06 28/12/15

יהודית רביץ בזאפה ירושלים

יהודית רביץ בזאפה
ירושלים

נכתב ע"י: tamar30
בתאריך: 18:23 23/12/15

Benjamin Esterlis- The Blue Bay

Benjamin Esterlis- The Blue Bay

נכתב ע"י: גיא טנא
בתאריך: 5:40 14/12/15

הדג נחש - זמן להתעורר

מאת: גיא טנא, נכתב ב16:45 - 20/04/2013, עודכן ב16:46 - 20/04/2013


העיצוב של טל שפיגל בולט עוד בטרם נשמע הצליל הראשון של האלבום- כולנו מכוסי עיניים למעט זוג העינים המעט עצוב שמישיר אלינו מבט מעל העטיפה הקדמית- להתעורר.הגיע הזמן.

קטע הפתיחה, מסתובב (קלמס,יא יא) מבשר את הברית המתחזקת בין הדג נחש לבין המוסיקה המזרחית שממשיכה עם שילוב פעולה ראשון עם אחד מראשוני המוסיקה הים תיכונית בישראל:

"כל כך מבסוט שיש לי מיקרופון ביד.
.אוהב את מה שאני עושה 
עושה את מה שאני אוהב"

ב"מבסוט" ((סטריט ומר- מר, סטריט,יא יא וקלמס) משת"פ הלהקה עם דקלון הגדול ויחד עם פאדל קנדיל הנהדר על הדרבוקה ובטאר מסופקת לנו חוויה של שמחה,קצב ואני מאמין של הלהקה כלהקה מופיעה ומבצעת- יאללה כפיים!

"זה הזמן להתעורר הבית מתפורר/
נצא מהחורים ביחד די להסתתר/
תרימו את היד תפתחו את הפה/
מול כולנו אין סיכוי שהם יחזיקו עוד הרבה"

בשיר הנושא של הדיסק (סטריט ומר- אלון, מר ויא יא) לא נבהלים חברי הדג נחש מהשנה וחצי שחלפה מאז המחאה החברתית וכמו "ג'ירפות" ממשיכים לדרבן קריאה לצדק ושוויון ומנפיקים בדרך עוד להיט ענק בפוטנציה.

""מפלגות ישראל עלו לי עד כאן/
כי למרות שהמצב יותר ויותר מסוכן/
לא יהיה שלטון בלתי אם שלטונן/
ואין שלטונן אלא מעשה אונן"

אחרי קטע בקולו של מאיר אריאל השם ייקום דמו הדג נחש מבצעים את שירו "קובלנה על מפלגות ישראל" (מאיר אריאל-הדג נחש) ומפגישים את איש השפה העברית המהודרת שכתב את השיר שמעולם לא פורסם לקראת בחירות 99' וכחודש לפני מותו עם רגאיי בריטי ברוח שנות השמונים.

"אינני בוגד אבל הרעב בוגד הוא/
אינני בוגד אבל החולי בוגד הוא/
ההשפלה בוגדנית והעוני בוגד הוא/
ומה אעשה עם כל הבוגדנויות שבתוכי התגודדו?"

"אינני בוגד" (סטריט-סטריט ויא יא) עם עיבוד מיתרים של חי מאירזדה ועם פאדל קנדיל בדרבוקה ובטאר הוא אחד מנקודות השיא "זמן להתעורר": השיר מציג עירוב אלמנטים של מוסיקה ערבית עם אלמנטים מלודים כמעט גרוניכיים לפעמים ומה שמתקבל הוא שיר עוצמתי על העוני שבחוץ והעוני שבנשמה ובמנטאליות ושמתמקד למעשה בשאלה עד מתי יבגוד האדם בעקרונותיו כדי להתמודד עם הקשיים שמעמיסה עליו המציאות הקשה והמרה.

ב "פזמון" עם יוסי פיין המפיק המוסיקלי של האלבום (מר-מר ואלון) וב"הכל יסתדר" עם פלד
(סטריט,מר ופלד-מר ואלון) מעניקה הלהקה את ליטרת הפאן והגרוב ללא מטענים מיותרים ומצליחה לעשות כן תוך שילוב זורם וטבעי בקונספט המחאתי מאד של האלבום.

ב" נוגעת" (סטריט-אלון וסטריט) עם גליה ירון בשירה ועם שורה מעט נאיבית אך קסומה כמו "אבל ברגע הקטן שבו את נוגעת בי/לא ישלטו לא ישלטו" הדג נחש מבצעים שיר אהבה נוגע ומעט תמים ואולי בזה כוחו- הרומנטיקה לא מרתיעה את הלהקה במעמדה ובגיל חבריה. אבל אולי חלס עם הווקודר?!- עבר זמנו, לדעתי עוד לפני שהתחיל..בוודאי כאשר השורה כה רגישה ואוהבת.

"חלומנו המשותף מותקף בחץ מורעל/
ואני אומר לכם רעל היא הגזענות/
המבחן שלנו גדול אך רק כך נפרוץ את חומות הכלא"

"אילו זה היה" עם טריפונס הותיק שחזר לישראל לפני מספר שנים (סטריט ואלון-אלון ויא יא) ממשיך בכמיהה של הדג נחש לעבוד עם אומנים בעלי שם היכולים אולי לשמש כמורים או מנחים , ראה דקלון או קלפטר בשיר הסיום של השיר. מדובר בשיר נסיוני שמחליף בין שלש שפות לסרוגין. אהבתי מאד את הביט ואת השילוב עם טריפונס הותיק אך במקרה הזה נראה לי שהנסיוניות תקשה מעט על המאזינים. אולי גרסה נוספת בעברית הייתה במקום.

""נכנסים לאוטו ויאללה בוא ניסע/
עולים לירושלים לראות את המשפחה/
שבת שלום הגענו"

שיר הסיום, הפינה הירושלמית באלבום, "יום ששי" (סטריט ומר-מר ואלון) עם יצחק קלפטר על הגיטרה הוא שיר משפחתי ומחווה ירושלמית בו איכשהו משתלבים יפה הביצוע ההיפ הופי עם הפזמון המלודי והגיטרה הקלפטרית במהדורה רגועה, בהחלט סיום מעניין ולא שגרתי לאלבום של להקת היפ הופ.

"זמן להתעורר" הוא עליית מדרגה משמעותית לעומת "שש" שיצא לפני שלש שנים. אהבתי את המעורבות החברתית, את הגיוון הסגנוני ובעיקר את ההחלטה ללכת לעומק בכל הקשור למשיכה שיש לדג נחש כלפי המוסיקה המזרחית הותיקה. מה זה אומר לגבי המוסיקה הים תיכונית החדשה שנעלמת לחלוטין כאן? כנראה ללא בבית ספרה של "הדג נחש".

פרגן לאתר בילויים

בילויים